HirnTumor Diskussionsforum
Hirntumorarten => Hirntumor => Thema gestartet von: Ulrich am 16. Mai 2006, 17:02:57
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Erblichkeit von Hirntumoren, eine Diskussion, die erst so langsam beginnt, zu einem Thema, über das man wenig weiß.
Cancer Causes Control. 2001 Apr;12(3):195-9.
Parental cancer as a risk factor for brain tumors (Sweden).
Hemminki K, Li X, Collins VP.
Department of Biosciences, Novum, Karolinska Institute, Huddinge, Sweden.
Eine Untersuchung über Nachkommen und Eltern von Hirntumorpatienten. Das Ergebnis: Bei Gehirntumorpatienten hatten 2,1% der Eltern ebenso einen Zentralnervensystem-Tumor. Schlussfolgerung (Zitat): These data show a familial risk for brain tumors among adults. Diese Daten zeigen ein familiäres Risiko von Gehirntumoren...
Primary glioblastomas and anaplastic astrocytoma in a glioma family
J. clin. neuroscience 2006 May;13(4):497-501.
Department of Neurosurgery, Auckland City Hospital, Auckland, New Zealand.
A 72-year-old man presented with a short duration of symptoms relating to a right fronto-parietal glioblastoma and a family history of children with brain tumours. Analysis of the patient's family tree revealed that out of seven children, he had a living son with anaplastic astrocytoma, a daughter who had died with a glioblastoma, and a son who had died with a histologically undiagnosed intrinsic brain tumour. One niece was also thought to have died from a brain tumour. All of the other affected family members had onset in their third or fourth decades. Tissue was only available from two of the affected individuals, precluding familial genetic analysis at this stage. There is no clinical evidence to support a diagnosis of a multiple cancer or neurocutaneous syndrome in this family. In view of what is known about the genetics of familial glioma, it is interesting to note the clinical evidence of both 'primary' glioblastoma and anaplastic astrocytoma in the same kindred.
Familial risks in nervous system tumors.
Cancer epedimiology Biomarkeres & Prevention
2003 Nov;12(11 Pt 1):1137-42
Division of Molecular Genetic Epidemiology, German Cancer Research Center, Heidelberg, Germany.
We used the nationwide Swedish Family-Cancer Database to analyze the risk for nervous system tumors in offspring through parental and sibling probands. Among 0-68-year-old offspring, close to 11000 patients with a nervous system tumor were identified in years 1961 to 2000, among whom 199 had a parent diagnosed with a nervous system tumor. Brain tumors constituted 86% of all tumors, and astrocytoma was the main histological type, representing half of all cases. Standardized incidence ratios (SIRs) for familial risk were only increased for brain tumors of meningioma, astrocytoma, and hemangioblastoma histology. When parents were diagnosed with tumors of the same histology, the SIRs for offspring were 3.06, 2.19, and 165 for meningioma, astrocytoma, and hemangioblastoma, respectively. Among siblings, the SIRs were 4.41, 3.20, and 61. Age-specific analysis of familial astrocytoma revealed three distinct components, one < 10 years, the second approximately age 30 years, and the third at age >60 years. The kappa test was used to assess the likelihood of an identical histology in two family members. The occurrence of hemangioblastoma was completely determined among the siblings, and the kappa value was 1.00. Meningiomas were also moderately ordered among the siblings, but astrocytomas were less determined. Many syndromes are known in which nervous system tumors are manifestations, including hemangioblastoma, recognized as part of von Hippel-Lindau disease. Yet, it is likely that many brain astrocytoma, meningioma, and mixed families represent yet unknown heritable conditions.
Die ganze Arbeit ist (als Volltext) hier kostenlos zu lesen: http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/12/11/1137
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In dem Artikel wird beschrieben, dass es sogenannte „Gliom-Familien“ gibt (also ein gehäuftes Auftreten von Astrocytomen und Glioblastomen), eine genetische Komponente wird aber abgelehnt, es werden Umwelteinflüsse (Strahlen, Chemikalien, Viren) verantwortlich gemacht für die Häufung. Die Datenbasis (127 Fälle in 59 Familien) ist - finde ich - zu klein, um eine stichhaltige Aussage zu machen.
Familial gliomas: the potential role of environmental exposures (Meeting abstract).
Meeting: 1995 ASCO Annual Meeting
Abstract No: 291
Author(s):
SA Grossman, M Osman, RH Hruban, S Piantadosi
Abstract:
The National Familial Brain Tumor Registry evaluates families with primary brain tumors in spouses or greater than or equal to 2 first degree relatives. Acoustic neuromas, meningiomas, and families with known hereditary syndromes were excluded. Medical records, pathological slides, and a short questionnaire were collected and reviewed. To date, 127 cases from 59 families with familial brain tumors have been identified. These represent 30 parent-child [P-C] cases, 27 sibling-sibling cases, and 9 husband-wife [H-W] pairs. 60% of pts were male and greater than 50% had high grade astrocytomas [HGA]. The mean pt age was 49 yr. Most lived in urban/suburban settings and were well educated. Common occupations included dairy farming, teaching, and electrician/telephone worker. The pattern of tumor occurrence was very different from that seen in most familial cancers. Multiple generations were not affected, pts were not younger than average, and affected P-C were not diagnosed at about the same age. Only 1/127 affected pts involved a third generation and the age distribution was typical for pts with brain tumors. Furthermore, in 47% of the P-C cases the child was diagnosed before the parent. In 20% of the families both family members were diagnosed within 2 yr of each other. The above findings are consistent with a common toxic or infectious exposure. Radiation, chemicals, and viruses have all been shown to produce HGA in humans and/or animals. The 9 H-W pairs also argue strongly for a non-genetic etiology. In 33% of the H-W cases, both diagnoses were made within a year following decades of cohabitation. Reporting bias and the lack of a well-defined population base make it impossible to determine the true incidence of familial gliomas from this data. However, familial gliomas are probably more common than appreciated. Peculiarities in the distribution of malignancies often provide important clues to their etiology. This data suggests that environmental exposure could be important in this cancer which is increasing in frequency in the elderly.
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hallo, ich würde gerne wissen, ob es neue erkenntnisse zu erblichkeit und risikofaktoren gibt
grüsse aus essen
michaela
mama glioblastom 4 www.uta.cabanova.de
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mein vater hatte auch einen hirntumor,was genau für einen,weiss ich nicht,man hat den tumor so entfernt,das man irgendwie hinter dem ohr links den kopf geöffnet hat um den tumor zu enfernen.gestorben ist er 8 jahre später an einem hirnschlag,er war da mit der musikkapelle in frankreich.,als es passiert ist.
mein water war 52 als der tumor entdeckt wurde. ich war 44 als bei mir der tumor entdeckt wurde.also ich glaube nicht so recht daran,das es vererblich ist
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Liebe hexe,
ich wünschte ich könnte meine Zweifel, ob meine Gene mir einen Hirntumor bescherten oder nicht, mit dem simplen Altersunterschied bei der Entdeckung in den Wind schlagen.
Meine Mutter hat ein Glio 4, ich wurde an einem Meningeom operiert. Vollkommen andere Baustelle. Sie war 64 bei der Diagnose, ich war 41.
Trotzdem denke ich, dass in bestimmten Familien die Tumorneigung höher ist als in anderen. Genauso, wie es Familien gibt, die zu Gefäßerkrankungen tendieren.
Vorallem wenn ich an meine Töchter denke, interessieren mich Veröffentlichungen über einen genetischen Zusammenhang. Leider gibt es keine differenzierten Aussagen zu einer Hirntumorprophylaxe. Mann kann wohl nur die Dinge ernst nehmen, die allgemein zu einer gesunden Lebensführung dazugehören. ( bei Meningeomen sich ausserdem mit dem Thema Hormonen beschäftigen)
Lieben Gruß: Jo
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Im August wurde bei meinem Mann eine Glioblastom diagnostiziert. Vor drei Jahren verstarb seine Schwester, vor fünf Jahren seine Mutter an der selben Krankheit. In der Klinik erklärte man uns, dass es keine genetische Veranlagung bei Gehirntumoren gebe. Aber wie groß ist die Wahrscheinlichkeit, dass eine Mutter und zwei ihrer drei Kinder zufällig an dem gleichen Tumor erkranken?
Da wir drei gemeinsame Kinder haben (7,9,11), und meine Mann einen erwachsenen Sohn aus erster Ehe, habe ich natürlich Angst, dass eines der Kinder betroffen sein könnte.
Was tun? Ich denke Vorsorgeuntersuchungen sind aufgrund der Geschwindigkeit, mit der dieser Tumor wächst, eigentlich nicht möglich.
Gibt es weiter Familien, in denen Gehirntumore gehäuft auftreten?
Wie geht ihr damit um?
Angelika
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Hallo
mein Marvin Tom starb vor 5 Monaten mit 15 Jahren an einem GlioIV.
Mein Vater starb vor vielen Jahren ....anfang der 80 er .Man sagte uns
damals in der Uni klinik er sei an einer Hirnstamm-Malazie gestorben.
Doch wenn ich das alles so vergleiche....glaube ich derzeit....das
die Medizin damals noch gar nicht so weit wahr um das genau festzustellen.
Denn es gibt zu viele Ähnlichkeiten während der ganzen Krankheit....die mich sehr
an meinen Vater erinnern.Es ist grausam aber wahr........
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hallo,
ich bin 2005 am gutartigen hirntumor operiert, mein neffe starb 2006 am bösartigen hirntumor. laut ärzte gibt es keinen zusammenhang.
näheres auf meiner internetseite: www.beate-drews.de
allen betroffenen eine gute zeit :)
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Hallo für alle
Ich glaube hirn tumor kann mann auch erben kann
Wo ich operiert wah hatten die Ärtze habern mir gefragr ob eine von mein famillie oder verwandschat auch gehirntumor hatte mein uzen ist auch daren gestorben leider und die ärtze wenn die was fragen das ist nicht umsonst die wissen das mann krebs erben kann
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Mein Großvater starb an einem Hirntumor .ich war 14 Jahre alt.Ich habe einen A3 und meine Tochter ist 13!Zufall??
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meine grossmutter ist offiziell an multipler sklerose gestorben
aber das geschah zu kriegszeiten und ich weiss nicht, ob man damals die moeglichkeit hatte, eine korrekte diagnose zu stellen
meine mutter erinnert sich nur an motorische stoerungen(die hab ich auch) und weiss , dass die krankheit nach ihrer geburt begang (bei mir ging es auch nach der geburt meiner tochter los)
kann alles zufall sein, aber ich bin trotzdem etwas um meine "kleine" besorgt
bacio
heifen
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Wir hatten das Thema ja schon mehrfach in anderen Treads.
Bei uns ist es auch so, dass meine Mutter ein Glio IV hatte, ich habe ein Astro (mind. °II). Und da ist die Tumorverwandschaft schon sehr naheliegend.
Dennoch: Ich denke, es liegt auch an den Lebensumständen und den Verhaltensweisen die man übernimmt. Schließlich verändern sich hier hirneigene Zellen.
Medizinisch belegt ist angeblich keine Vererbung.
Heifen, ich denke dabei auch immer an meine Kinder. MMn. sollte man es im Hinterkopf behalten und ggf. später ein MRT machen.
LG,
Bea
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Es scheint sie doch zu geben, die Erblichkeit (http://www.neurology.org/cgi/content/abstract/71/13/1015) (Originalartikel)
Quelle: Neurology. 2008 Sep 23;71(13):1015-20.
Titel: Familiality in brain tumors.
Autoren: Blumenthal DT, Cannon-Albright LA.
Division of Oncology, Tel-Aviv Sourasky Medical Center, Tel-Aviv University, Sackler Faculty of Medicine, Tel-Aviv 64239, Israel. dvorab@tasmc.health.gov.il
Zitat von PubMed [ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez aufrufen und die Autorennamen eingeben]:
BACKGROUND: Familiality in brain tumors is not definitively substantiated.
METHODS: We used the Utah Population Data Base (UPDB), a genealogy representing the Utah pioneers and their descendants, record-linked to statewide cancer records, to describe the familial nature of primary brain cancer. We examined the familial clustering of primary brain tumors, including subgroups defined by histologic type and age at diagnosis. The UPDB includes 1,401 primary brain tumor cases defined as astrocytoma or glioblastoma, all with at least three generations of genealogy data. We tested the hypothesis of excess relatedness of brain tumor cases using the Genealogical Index of Familiality method. We estimated relative risks for brain tumors in relatives using rates of brain tumors estimated internally.
RESULTS: Significant excess relatedness was observed for astrocytomas and glioblastomas considered as a group (n = 1,401), for astrocytomas considered separately (n = 744), but not for glioblastomas considered separately (n = 658). Significantly increased risks to first- and second-degree relatives for astrocytomas were identified for relatives of astrocytomas considered separately. Significantly increased risks to first-degree relatives, but not second degree, were observed for astrocytoma and glioblastoma cases considered together, and for glioblastoma cases considered separately.
CONCLUSIONS: This study provides strong evidence for a familial contribution to primary brain cancer risk. There is evidence that this familial aspect includes not only shared environment, but also a heritable component. Extended high-risk brain tumor pedigrees identified in the UPDB may provide the opportunity to identify predisposition genes responsible for familial brain tumors.
Hier eine Kurzfassung (http://www.dgn.de/30wissen/01nachrichten/01_2008/200810/20081001190023.html) auf Deutsch.
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Ursachen von Hirntumoren auf der Spur (http://www.curado.de/Andere-Formen/Ursachen-von-Hirntumoren-auf-der-Spur-7913/)
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The familiality of primary brain tumors as studied in the Utah Population Database (UPDB) (http://www.brainlife.org/abstract/2004/keith_2004.htm)
Conclusions: The UPDB resource provides strong evidence for a familial component in brain cancer that seems to extend beyond first-degree relatives. The subgroup of astrocytoma showed more evidence for underlying genetic component than the glioblastoma subgroup. Study of high-risk pedigrees could allow increased understanding of brain cancer predisposition genes. (=Zitat)
Increased risk of neoplasia among relatives of glioma patients (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18841544?dopt=Abstract
Rev Neurol. 2008 Oct 1-15;47(7):343-6.)
Zitat: CONCLUSION: The present study supports familial aggregation of brain tumors and warrants further research into their genetic etiology.
Auch in diesem thread wird darüber diskutiert: http://www.hirntumor.de/forum/index.php/topic,3258.0.html
und hier: http://www.hirntumor.de/forum/index.php/topic,406.0.html
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Erblichkeit von Hirntumoren ist wahrscheinlich als Vererbung von mutierten Genen zu denken oder als Vererbung einer Anzahl von Genen, die in ihrer Disposition das Krebsrisiko erhöhen. Die auf der the Utah Population Data Base basierte Studie weist zwar für Glioblastom und Astrozytom ein Vererbungsrisiko nach, nennt aber keine Gene, die dafür verantwortlich sein könnten. In der Forschung gibt es vermutlich keine gesicherten Erkenntnisse hierzu.
Im allgemeinen sind im primären Glioblastom folgende Gene mutiert (nur als Bruchteil aller mutierten Gene?): EGFR, PTEN, INK4A/ARF. Im sekundären (vom Astrozytom): PDGF und TP 53. Hierbei wird eine besondere Bedeutung dem Myc Gen zugeschrieben.
http://www.nature.com/nature/journal/v455/n7216/abs/nature07443.html
Eine andere Studie hebt die Bedeutung eines für die Isocitrat-Dehydrogenase zuständigen Gens hervor.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18772396
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Hallo,
eine neue Studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19356978?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19356978?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum)
Familial risks in nervous-system tumours: a histology-specific analysis from Sweden and Norway.
Gruß, Jo