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Autor Thema: Interferon Alpha 2b  (Gelesen 12786 mal)

Offline horst

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Interferon Alpha 2b
« am: 17. Januar 2006, 13:47:55 »
Hallo,

es gibt mind. eine Studie von 1997
("The treatment of recurrent unresectable and malignant meningiomas
with interferon alpha-2B." ) und 2001 ("Meningioma treated with interferon-alpha,
evaluated with [(11)C]-L-methionine positron emission tomography." ).
Von letzterer gibt es auch ein fulltext.
Einfach mal mit ´meningiomas´ und ´interferon´
in pubmed suchen.
Liest sich vielversprechend, auch wenn das 2001-Paper
sehr holprig und unklar geschrieben ist. Es wundert mich, warum
da nicht viel mehr geforscht wird. Vielleicht zu teuer?
Vielleicht sind auch nur höhergradige Meningeome
"akut" genug, um das zu versuchen? Wer weiss mehr?

Horst
« Letzte Änderung: 19. Februar 2006, 08:57:03 von Ulrich »

Ulrich

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Re:Interferon Alpha 2b
« Antwort #1 am: 17. Januar 2006, 18:42:21 »
Ja, es stimmt, es gibt einige Publikationen zu diesem Thema. So, wie ich die Literatur gelesen habe, geht es aber um Meningeom-Zellen in Zellkulturen. An Menschen wurde das höchstens experimentell durchgeführt, als Studie.

Hier ein paar Literaturstellen dazu, die ich gerade gefunden habe:

Eur J Cancer. 1991;27(4):416-9.

Inhibition of the growth of cultured human meningioma cells by recombinant interferon-alpha.

Koper JW, Zwarthoff EC, Hagemeijer A, Braakman R, Avezaat CJ, Bergstrom M, Lamberts SW.

In this paper the results of investigations on the effect of interferon-alpha (IFN-alpha) on the growth of meningioma cells in culture is reported. A consecutive series of six meningiomas and one meningioma/neurofibroma derived from a patient with neurofibromatosis type 2 was investigated and it was found that the growth of all seven tumours in response to mitotic stimuli (fetal bovine serum or epidermal growth factor) is strongly inhibited by IFN-alpha. Maximal response varied between 100% and 70% inhibition of the incorporation of tritiated thymidine. In some cases an inhibitory response was obtained already at very low doses (less than or equal to 10 U of IFN-alpha per ml). These results indicate that further clinical investigation of the application of IFN-alpha to the treatment of meningioma is warranted.

--
Cancer Lett. 1996 Feb 27;100(1-2):99-105.

Synergistic inhibitory effects of interferon-alpha and 5-fluorouracil in meningioma cells in vitro.

Zhang ZJ, Wang JL, Muhr C, Smits A.

Department of Neurology, University Hospital Uppsala, Sweden.

We have investigated the effects of interferon-alpha (IFN-alpha) and 5-fluorouracil (5-FU) on meningioma cells in two different culture systems, evaluated by the uptake of radiolabelled methionine. With both IFN-alpha and 5-FU an inhibitory effect on the uptake of radiolabelled methionine by the meningioma cells was demonstrated, and we found a synergistic inhibitory effect with a combination of IFN-alpha and 5-FU. To obtain a maximal inhibition of cell metabolism without causing cell toxicity, we were able to decrease the dose of 5-FU by simultaneously adding IFN-alpha. Our results suggest that a combined treatment of IFN-alpha and 5-FU may be a successful alternative for patients with inoperable meningiomas. A novel in vitro positron emission tomography technique was used for the study of metabolic changes in tumour cells caused by drug treatment, which is complementary to conventional cell culture techniques.

--
http://clincancerres.aacrjournals.org/cgi/content/full/7/8/2269

Meningioma Treated with Interferon-, Evaluated with [11C]-L-Methionine Positron Emission Tomography
Carin Muhr2,  Olafur Gudjonsson,  Anders Lilja,  Magdalena Hartman,  Zhi-Jia Zhang and  Bengt Långström

Departments of Neurology [C. M., Z-J. Z.], Neurosurgery [O. G.], Radiology [A. L.], and Pathology [M. H.], and PET Center [B. L.], University Hospital, SE-75185 Uppsala, Sweden
 
Purpose: In meningioma patients with postoperative residual masses, recurrent or primarily inoperable tumors, positron emission tomography (PET) with [11C]-L-methionine was used to evaluate treatment efficacy of IFN-.

Experimental Design: Twelve patients were treated with IFN- at a dose of 1.5–5 million IU s.c. daily. PET, computed tomography, and/or magnetic resonance imaging were performed in all patients before and, at regular intervals, during IFN- treatment. The ratio of tumor hot-spot uptake to cerebellar uptake or to cortex uptake was calculated. This ratio estimates the relative methionine accumulation in the tumor and presumably the proliferative activity in the tumor.

Results: During IFN- treatment, PET demonstrated a mean relative percentage of reduction in the uptake ratio (MRelR) of 22.3% in the meningiomas. In nine patients who were considered responders, defined as patients with a positive MRelR, the MRelR was 30.4%. For the three nonresponders, defined as patients with a negative MRelR, the MRelR was -1.8%. Three patients were followed for a long time: two patients for 8 years and one patient for 4 years and 6 months; the two patients followed for 8 years are still on IFN. The volumes of these tumors were constant or showed a slight decrease. No correlation was found between histopathological diagnosis (PAD) WHO grading I–III of meningiomas and response to IFN- treatment.

Conclusions: PET was judged a useful method to predict which patients are suitable for long-term treatment with IFN- and also for dose finding. In five patients treated from 9 months to 8 years, IFN- seemed to be an effective oncostatic drug. The clinical usefulness of IFN-, taking adverse reactions into account, must be evaluated in a larger series of patients.

http://www.emedicine.com/NEURO/topic209.htm

http://www.cancerhelp.org.uk/help/default.asp?page=4009




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Re:Interferon Alpha 2b
« Antwort #2 am: 17. Januar 2006, 22:34:58 »
Hallo Ulrich,
danke für die Antwort.
Die beiden Papers die ich nannte, handeln von
Versuchen an Menschen. Eines davon hast Du
auch zitiert. Hier noch der Link zur
anderen in-vivo Studie von 1997:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9007858&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

Das Erinnert mich an die Sache mit Hydroxyurea(Litalir),
nur dass IFN wohl viel teurer ist (Nebenwirkungen weiss
ich nich genau)
Beide Medikamente sind für M. natürlich experimentell, dennoch
wird vereinzelt Litalir versucht, z.B. bei Rezidiven nach
gescheiterten Standardbehandlungen oder auf
Patientenwunsch.
IFN-alpha scheint für M. aber weniger bekannt zu sein
als Litalir. Gerade bei atypischen oder malignen M. wäre
das doch ein Versuch wert, zumal Litalir hier wohl nicht
so erfolgreich zu sein scheint?
Also wenn Litalir, warum dann nicht auch mal IFN-alpha?

Dies fragte ich mich. Deshalb bein Beitrag hier im Forum.
Um Verwirrungen zu vermeiden: Die OP bleibt natürlich
trotzdem Behandlung der Wahl,  wenn noch möglich.

--
Angaben ohne Gewähr, ich bin kein Mediziner.

Ulrich

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Re:Interferon Alpha 2b
« Antwort #3 am: 18. Januar 2006, 09:11:32 »
http://de.wikipedia.org/wiki/Hydroxycarbamid
Litalir®


Also das mit dem Hydroxyharnstoff, Hydroxyurea hat - glaube ich - auch schon "unsere" Johanna probiert. Sie hatte ein malignes Meningeom (WHO III). Es gibt auch einige Beiträge dazu hier im Forum.

Die Publikationen zum Interferon sind recht alt. Wenn es seit 2000 keine weiteren Publikationen über Studien an Menschen gibt, dann ist die Sache m. E. "eingeschlafen".

Es gibt eine amerikanische Mailingliste über maligne Meningeome, vielleicht wissen diese mehr?

http://meningioma.webexone.com/default.asp
« Letzte Änderung: 14. April 2009, 08:40:34 von KarlNapf »

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Re: Interferon Alpha 2b
« Antwort #5 am: 01. Dezember 2008, 08:10:17 »
Es gibt da eine neue Arbeit (11/2008), die Autoren meinen, daß die Therapie mit Interferon Alpha für alle die Fälle reserviert bleiben soll, wenn alle anderen therapeutischen Optionen versagt haben oder kontraindiziert sind.

Zitat: Immunotherapy with interferon-alpha and chemotherapy should be reserved for all cases of recurrent meningiomas (benign, atypical, and malignant) when all the standard therapies have failed or contraindicated.

Der Artikel heißt: Chemotherapy, hormonal therapy, and immunotherapy for recurrent meningiomas und ist als Kurzfassung hier zu lesen.
Dum spiro, spero = So lange ich atme, hoffe ich. (Cicero, ad Atticum 9,11)

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